Thursday, December 24, 2009

Berani Gagal



Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah aku sudah pun selamat sampai Nilai. Terima kasih kepada faizie yang pick up aku pagi tadi. Dalam perjalanan pulang semalam,aku mendapat tahu yang keputusan peperiksaan sudah keluar. Dengan perasaan yang penuh debar aku pun mencapai laptop dan terus taip www.usim.edu.my. Agak terkejut juga bila tengok result aku. Bukan terkejut disebabkan dapat pointer tinggi,tapi terkejut sebab result aku agak mengecewakan.. Walaubagaimanapun Alhamdulillah, aku tetap bersyukur dengan keputusan yang aku dapat walaupun tak berjaya mencapai sasaran yang aku letakkan. Walaupun agak kecewa, Aku terima dan redha.memang patut dan layak aku dapat keputusan macam tu.

Tapi Alhamdulillah la, pointer aku masih kekal 3 pointer and above. Itu saja yang dapat memuaskan hati aku buat masa ni. Insya Allah aku akan Muhasabah balik yang mana kurang. Mungkin dari segi persedian,dan mungkin juga tentang hubungan aku dengan Allah yang aku terlepas pandang. Mungkin juga hubungan aku dengan kawan-kawan,keluarga dan sebagainya. Semua tu,kena check and balance balik. Seperti mana Saidina Umar R.A pernah berkata :

Hisablah (muhasabahlah) diri kamu sebelum kamu dihisab dan timbanglah amalan kamu sebelum ia ditimbang”


Bagaimana pulak dengan anda semua?Puas hati tak dengan keputusan korang?

Kepada yang Berjaya diucapkan tahniah dan kepada yang kurang bernasib baik juga diucapkan tahniah.Mungkin belum ada rezeki.Allah maha Mengetahui apa yang terbaik untuk Kita.Anggap ini sebagai satu cabaran untuk lebih berusah pada semester akan datang. Kepada yang gagal tu(termasuk aku juga) jangan putus asa,jangan sedih ok.Lipat gandakan usaha untuk semester baru nanti. Belajar dari kegagalan.Kita kena berani untuk gagal.

Jika kita baru saja mengalami kegagalan dan kita berfikir bahawa kita adalah manusia yang paling gagal di dunia, kita harus membuka mata kita lebar-lebar dan mulai melihat dunia di mana terdapat ribuan orang yang pernah mengalami kegagalan yang lebih buruk dari yang kita alami namun mereka berhasil melewati masa-masa sulit mereka menuju kepada keadaan yang lebih baik lagi.

Tidakkah kita pernah terfikir kegagalan adalah pemangkin serta pencetus kepada kejayaan sebenar? Pernahkah anda mendengar kisah Thomas Alva Edison, apabila dia ditanya oleh seorang wartawan adakah dia pernah merasakan dia seorang yang gagal dan akan berputus asa dalam merealisasikan mentol tersebut. Thomas Alva Edison menjawab:
Orang muda, mengapa harus aku merasakan diriku seorang yang gagal? Dan mengapa harus aku berputus asa? Aku sekarang sudah mengetahui lebih 9,000 cara yang akan membuatkan mentol elektrik tidak akan berfungsi. Kejayaan hampir dalam gengaman aku.

Tidak lama kemudian Thomas Alva Edison berjaya mencipta mentol elektrik pertama selepas lebih 10,000 kali percubaan.

Kita harus berani untuk gagal. Hidup ini tidak lengkap tanpa kegagalan. Gagal sekali bukan bermakna gagal selama-lamanya. Hari ini mungkin kita rebah tersungkur, tetapi kita masih ada hari esok yang akan mencorak masa depan kita. Hanya yang berani dan tabah sahaja akan mampu menukar kegagalan kepada kejayaan yang manis.

Sebenarnya gagal adalah lumrah kehidupan.Semua orang pernah gagal.Kalau kita Tanya balik orang-orang yang berjaya sekarang ni,semua pernah melalui kegagalan.Bahkan mereka bangga menceritakan kegagalan mereka.Disebabkan kegagalan mereka menikmati kejayaan.

Aku rasa sekadar itu dulu.Aku harapkan coretan ini sedikit sebanyak dapat memberikan input yang berguna kepada pembaca sekalian(kalau ada yang bacalah) dan dapat mencetuskan semangat baru untuk kita semua. Segala salah dan silap aku mohon maaf.Sesungguhnya aku insan yang lemah disisi Allah SWT. Jumpa lagi untuk post yang akan datang.
Wallahualam..

Quote of the day :

Hidup manusia adakalanya membahagiakan, ada ketika mendukacitakan. Persis roda yang berputar, terkadang di atas terkadang gelunsur turun ke bawah pula. Tatkala senang itu tiba, hati serasa indah tak terkata. Namun bila ujian Allah tiba, terkadang kita tersungkur rebah menangisi sebuah kekecewaan.


p/s: “The road to success is paved with failure” Joey Green.

Untuk tatapan anda:

Maher Zain-InsyaAllah

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insha Allah
Insya Allah you’ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can’t repent
And that its way too late
Your’re so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame

Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insha Allah
Insya Allah you’ll find your way
Insha Allah
Insya Allah you’ll find your way

Turn to Allah
He’s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one that showed me the way,
Showed me the way
Insha Allah
Insya Allah we’ll find the way

3 comments:

  1. salam hanif...
    tahniah di atas kejayaan anda(wlpn xmenepati sasaran)

    yee...betul tue...hidup ini xlengkap tanpa merasai kegagalan...perlu igt kegagalan itulah pemangkin semangat untuk kite trs berjaya..
    keep it up!dont ever give up!
    i knw u cn do it,trust me my fren.:)

    ReplyDelete
  2. salam..thank u so much for ur words...:)

    ReplyDelete
  3. artikel yg menarik ..dipenuhi perasaan yg penuh semangat.. keluar dr kesedihanmu dan kejarlah kebahagiaanmu.. apa sahaja yang menggembirakan boleh jadi itulah juga kebahagiaanmu walaupun hanya perkara kecil..

    ReplyDelete