Wednesday, June 23, 2010

Sakit

Assalamualaikum wbt.



Alhamdulillah,bersyukur pada Allah di atas nikmat islam,nikmat iman dan nikmat kesihatan yang di berikan...Kelmarin bangun dari tidur,terus terasa sakit tekak,batuk,selsema,hidung tersumbat dan x sedap badan. Mungkin disebabkan kejadian malam semalam. Terkena embun dan angin malam.Maka di sebabkan itu,aku disahkan demam.






Semalaman aku tak dapat tidur disebabkan badan terlampau panas dan hidung yang tersumbat.Ya,Allah,Ya Allah,Ya Allah..itulah kalimah yang aku zikirkan. Lantaran itu,mengingatkan aku betapa besarnya nikmat kesihatan yang di berikan kepada manusia.Manusia harus bersyukur di atas nikmat kesihatan yang di berikan. Ini baru demam,baru sedikit sahaja nikmat yang di tarik oleh Allah.Baru sedikit ujian dan kesakitan yang Allah berikan. Bayangkanlah bagaimana nabi dan para sahabat di uji dengan pelbagai ujian. Mereka tetap bersyukur. Bahkan mereka gelisah dan bermohon kepada Allah supaya memberikan sakit kepada mereka.



Aku legakan hati bila teringat tentang "sakit ini menghapuskan dosa-dosa kecil".

“Tidaklah orang Muslim ditimpa cubaan berupa penyakit atau lainnya, melainkan Allah menggugurkan keburukannya, sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya.”

(HR. Bukhari-Muslim)

“Setiap orang pasti pernah mengalami sakit. Rasulullah SAW sendiri mengalami sakit demam berat. Namun begitu Nabi tetap sabar dan tabah. Beliau mengatakan kepada Ibnu Mas’ud ra, bahawa penyakit yang datang ke dalam tubuh seorang Muslim itu dapat menggugurkan dosa sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya.”

“Dalam waktu lain, Rasulullah menjenguk Salman al-Fahrisi yang tengah berbaring sakit. Rasulullah bersabda. “Sesungguhnya ada tiga pahala yang menjadi kepunyaanmu dikala sakit. Engkau sedang mendapat peringatan dari Allah SWT, doamu dikabulkan-Nya, dan penyakit yang menimpamu akan menghapuskan dosa-dosamu.””

“Rasulullah pun melarang untuk mencela penyakit. Ketika Ummu Saib sakit demam dan mencela penyakit yang menimpanya, Nabi bersabda. “Janganlah kamu mencela demam. Karena sesungguhnya demam itu menikis kesalahan anak cucu Adam sebagaimana bara api mengikis keburukan besi.” (HR. Muslim)”

Kisah sirah tersebut sedikit sebanyak menyedarkan aku. Pentingnya bersyukur di atas segala nikmat yang di berikan. Kerana kalau nak di hitungkan nikmat2 tersebut,nescaya tidak mampu untuk menghitungnya.Maka dengan itu,pentingnya menjaga kesihatan kerana ia merupakan salah 1 nikmat yang Allah berikan. Bersyukur ketika sihat.

Ya Allah, ampunkan dosaku yang terlalu banyak ini… Kepala aku ligat mencari kesalahan diri…

Sesungguhnya aku redha dengan ujian ini ya Allah.

“Bismillahi lazi la yadurru ma’as mihi syai’un fil ard, wala fissama’i wahuassami’ul ‘alim…” Aku baca berulang-ulang supaya aku berada dalam keadaan baik-baik sahaja.


wallahu A'lam.

No comments:

Post a Comment